Sivas – un oraș interesant în afara destinațiilor turistice populare din Turcia

Întotdeauna este interesant să ajungi în locuri și în orașe mai puțin populare din perspectiva promovării turistice. În timpul petrecut în orașul Denizli am simțit care este atmosfera locală într-un oraș unde turiștii ajung doar pentru a vizita Pamukkale sau cetățile antice Hierapolis și Laodicea. Din acest punct de vedere atunci când am ajuns la Sivas, un oraș aflat în partea central-nordică a Turciei, putem spune că nu am văzut nici un turist din afara Turciei în timpul celor 4 zile petrecute aici.

Chiar dacă Sivas nu era pe lista orașelor unde să ajungem în timpul călătoriei în Turcia, datorită faptului că am vrut să avem experiența cu trenul Dogu Express, tren care parcurge peste 1300 de kilometri din capitala Ankara și până la Kars, în extremitatea estică a Turciei, am decis să mergem în Sivas. Astfel, după cele 2 săptămâni petrecute în Cappadocia am luat autocarul din Urgup la Kayseri, iar de la Kayseri am luat autocarul înspre Sivas.

Câteva informații despre Sivas

Sivas este un oraș aflat la o altitudine de peste 1000 de metri deasupra nivelului mării, fiind înconjurat de numeroase vârfuri montane. De fapt este orașul situat la cea mai mare altitudine dintre orașele din regiunea Anatoliei centrale. În trecut Sivas se afla pe o rută comercială foarte importantă, numeroase caravane din Persia ajungând în acest oraș. Astăzi orașul este încărcat de o arhitectură din perioada Imperiului Selgiuc, fiind un important centru cultural în perioada selgiucizilor.

Sivas este un oraș foarte animat și cu numeroase zone comerciale, dar și cu o universitate care atrage tineri din întreaga regiune. Chiar dacă nu se află printre cele mai importante atracții turistice din Turcia pentru vizitatorii străini, trebuie punctat faptul că vorbim despre un oraș cu multă istorie.

Principalele atracții din Sivas

În timpul petrecut în Sivas am vrut să descoperim care este atmosfera acestui oraș și să ajungem la o parte dintre principalele atracții pe care Sivas le oferă vizitatorilor care ajung aici. Una dintre clădirile emblematice este Gök Medrese. Vorbim despre o madrasă, adică o școală unde se învăța Coranul.

Aceasta a fost construită în secolul XIII și a fost renovată recent, astăzi fiind asemenea unui muzeu care se poate vizita. Intrarea în Gök Medrese este gratuită. Interiorul este foarte bine renovat, informațiile din madrasă fiind însă scrise doar în limba turcă, acest lucru făcând mai dificilă înțelegerea informațiilor prezentate. Arhitectura și detaliile sculptate sunt extrem de impresionante și fac din această clădire un punct de atracție central.

Alte exemple de artă din perioada Selgiucă este Madrasa Buruciye, dar și Madrasa Cifte Minareli, aceasta din urmă având două minarete. Practic din Cifte Minareli au mai rămas doar cele două minarete și fațada, în vreme ce Madrasa Buruciye este într-o stare foarte bună și în interior sunt amenajate câteva cafenele. Un alt element istoric în Sivas este Moscheea Ulu, aceasta având un stil complet diferit.

Alte clădiri istorice și care pot reprezenta elemente de atractivitate pentru vizitatori se află tot în zona centrală a orașului. Printre acestea sunt Muzeul orașului Sivas, Muzeul Ataturk sau Muzeul Școlii Industriale. Muzeul de Arheologie este o atracție pentru aceia care doresc să afle mai multe din obiectele găsite în timpul săpăturilor arheologice din această regiune. Nu în ultimul rând Sivas este recunoscut și pentru carpetele specifice realizate aici, câteva astfel de carpete sau covoare putând fi admirate și în Gök Medrese.

Reclame

Pe lângă partea istorică, Sivas are și o parte modernă, un centru comercial din tip mall și numeroase clădiri moderne. De asemenea există și parcuri unde poți petrece timp în aer liber. Un punct de interes poate fi și dealul unde cândva a fost o cetate, acesta putând fi un punct de belvedere asupra orașului și asupra împrejurimilor. Astăzi nu mai există nici o cetate pe acest punct de belvedere, chiar dacă în lista obiectivelor apare ca Cetatea Sivas.

Atmosfera din Sivas la sfârșit de Ramadan

Perioada în care am ajuns în Sivas era exact la sfârșit de Ramadan și întreg orașul era în sărbătoare. Acest lucru a făcut să simțim care este atmosfera de sărbătoare în oraș și să observăm cum se bucură oamenii de faptul că s-a încheiat perioada postului de Ramadan. Mai mult, în timp ce ne plimbam pe strada din zona centrală a orașului, mulți localnici ne spuneau să avem un sfârșit de Ramadan fericit.

Cu toate că Sivas nu este un oraș turistic, oamenii sunt foarte primitori, exact cum am simțit în toate locurile unde am călătorit în Turcia. Privirile erau curioase și multă lume observau că nu suntem de-ai locului, dar erau priviri calde. Mai mult, de câteva ori oameni în vârstă zâmbeau și ne spuneau „Bine ați venit” în turcă! Acest lucru a făcut să ne bucurăm că am ales din nou un oraș mai puțin turistic pentru a simți atmosfera locală.

Datorită faptului că este un oraș universitar, foarte mulți tineri erau pe străzile din Sivas. Cumva am simțit o atmosferă similară cu cea din Denizli. Se putea observa că există o altă influență în această parte a Turciei, influențe dinspre estul Turciei, dar sentimentul de a fi bine primiți l-am avut încă din momentul în care am ajuns.

Inclusiv atunci când am fost la gară pentru a întreba despre trenul Dogu Express am primit toate informațiile cu zâmbetul pe buze, chiar dacă domnul de la ghișeu nu știa engleză. A folosit Google translate și a notat toate informațiile pe un bilet, pentru a știi exact la ce oră să fim în gară.

Unde te cazezi în Sivas?

Există și un mic dezavantaj când vine vorba despre un oraș mai puțin turistic, și anume oferta spațiilor de cazare. Nu în sensul în care nu există spații de cazare, pentru că există foarte multe hoteluri. Însă hotelurile sunt la prețuri relativ mari comparativ cu alte zone din Turcia, iar oferta de spații de cazare pe AirBnb este redusă sau include apartamente cu multe camere și la costuri ridicate pe noapte.

Reclame

În condițiile în care încerci să te încadrezi într-un buget de 25-30 de USD per noapte, există apartamente de tip studio sau hosteluri în zona centrală unde te poți caza în condiții decente. Având în vedere că urma să petrecem doar 3 nopți, iar în ultima noapte aveam trenul la ora 5 dimineața, am ales un astfel de apartament foarte aproape de centru și la 2 kilometri de gară.

Impresii din Sivas, Turcia

Sivas a fost un oraș unde am ajuns pentru a lua trenul în continuarea călătoriei spre estul Turciei, dar am descoperit un oraș foarte plăcut, cu multă istorie în spate și cu oameni foarte primitori. A fost o bucurie să avem din nou sentimentul de a experimenta viața într-un oraș unde turiștii străini sau vizitatorii străini sunt foarte puțini. Poți să îți dai seama de acest lucru prin faptul că nu îi observi pe stradă, în magazine sau la restaurante, dar și prin faptul că mulți oameni te privesc cu multă curiozitate și cumva se întreabă ce caută străinii în orașul lor.

Fără a fi un oraș printre principalele atracții din Turcia, dacă vrei să ai sentimentul de viață locală și să te bucuri de un oraș plin de viață, Sivas poate fi o alegere inspirată. Există numeroase atracții și în împrejurimile orașului, dacă ai timp să le descoperi. Foarte probabil când vom reveni în Turcia, dacă drumurile vor ajunge în apropiere de Sivas, vom alege din nou să petrecem câteva zile aici.